d_kishkinev (d_kishkinev) wrote,
d_kishkinev
d_kishkinev

Следы памяти в конкретных нейронах

Оказывается, группа ученых из Cold Spring Harbor Lab нашла способ идентифицировать, какие конкретно нейроны участвую в формировании условных рефлексов при обучении. Они обучали мышей выбирать ту или иную кормушку в зависимости от звукового сигнала.

Zador's team trained rats to associate specific tones with a reward. Changes in the tone signaled the animal to look for a reward either on the left or right side of a training box.The team later deciphered the neural code with which the animals encoded memories of these decisions. Even after the animals had died, the scientists could "read the minds of these rats."
Credit: Image courtesy of Cold Spring Harbor Laboratory

До этого, им было известно, что есть конкретная популяция нейронов в слухой коре и в слуховом стриатуме (полосатом теле), которые по разному возбуждены в зависимости от задачи. В марте они опубликовали исследование, где они blindly and post-mortem смогли относить мышь к той или иной группе, изучаю конкретные нейроны в указанных областях мозга у уже убитой мыши на отдельных срезах.

Неимоверно круто, если это всё подтвердиться и разовьется. Вот это может быть шаг к пониманию конкретных субстратов для формирования конкретных двигательных актов и двигательной памяти. Помню кружки в схеме мозга на тех учебных пособиях, где объясняли схему условного рефлекса, но тогда субстрат был неясен, а теперь вот они, конкретные клетки. Теоретически, эта модификация нейронов может быть врожденная, и тогда она будет действовать сразу же после предъявления стимула (т.е. как бы врожденная память). Это к вопросу, каким может быть субстрат врожденных поведенческих актов и как это может работать у разных животных и человека.

Abstract

Perceptual decisionsare based on the activity of sensory cortical neurons, but how organisms learn to transform this activity into appropriate actions remains unknown. Projections from the auditory cortex to the auditory striatum carryinformation that drives decisionsin an auditory frequency discrimination task1 . To assess the role of these projections in learning, we developed a channelrhodopsin-2-based assay to probe selectively for synaptic plasticity associatedwith corticostriatal neurons representing different frequencies. Here we report that learning this auditory discrimination preferentially potentiates corticostriatal synapses from neurons representing either high or low frequencies, depending on reward contingencies.We observe frequency-dependent corticostriatal potentiation in vivo over the course of training, and in vitro in striatal brain slices. Our findings suggest amodelin which the corticostriatal synapses made by neurons tuned to different features of the sound are selectively potentiated to enable the learned transformation of sound into action.

http://www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150302123115.htm

http://www.nature.com/nature/journal/v521/n7552/full/nature14225.html#affil-auth
Tags: neuroscience, science, science popularization
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

    When you submit the form an invisible reCAPTCHA check will be performed.
    You must follow the Privacy Policy and Google Terms of use.
  • 2 comments